۲۴ خرداد ۱۳۹۱، ۶:۰۰

خشکسالی در پلدختر/

پایانی برای محصولات کشاورزی/ مرغوب ترین انجیر ایران تشنه است!

پایانی برای محصولات کشاورزی/ مرغوب ترین انجیر ایران تشنه است!

پلدختر - خبرگزاری مهر: وضعیت خشکسالی در پلدختر موجب شد که خسارات در برخی اراضی کشاورزی این شهرستان به گونه ای باشد که دیگر محصولی برای برداشت باقی نماند، این در حالیست که استمرار این روند مرغوب ترین باغات انجیر ایران را نیز تهدید می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان پلدختر در مرز استان لرستان و خوزستان یکی از پر آب ترین شهرستانهای لرستان است که بستر رودخانه خروشان کشکان در آن جای گرفته و با وجود اینکه هر ساله از سیلابهای متعددی خسارت می بیند ولی با مشکل آب شرب و کشاورزی مواجه است.

این شهرستان دارای آب و هوای معتدل در زمستان و گرم در تابستان است. جاده سراسری تهران به خوزستان از این منطقه می‌گذرد و رودخانه دائمی کشکان نیز از دره‌های تنگ "کوههای زاگرس" منطقه عبور می کند و کار بیشتر مردم منطقه کشاورزی است.

سالانه 12.5 میلیارد مترمکعب آب از لرستان خارج می شود

سالانه 12.5 میلیارد متر مکعب آب از استان لرستان خارج می شود که 63 درصد از این میزان آب از حوزه کارون بزرگ و به طور عمده رودخانه دز و مابقی از حوزه کرخه خارج می شود و در پشت سدهای دز، کرخه و کارون در استان خوزستان جمع می شود.

این در حالیست که از میزان آب خارج شده از استان لرستان در حوزه کرخه 66 درصد از سیمره تخلیه و 33 درصد باقی مانده از حوزه کشکان شهرستان پلدختر خارج می شود.

با این تفاسیر امسال با کاهش بارندگیها در شهرستان پلدختر بیش از هر زمان دیگری با چالش عدم مهار آبها و خشکسالی در این منطقه مواجه هستیم به طوریکه بسیار از محصولات کشاورزی پلدختر با توجه به عمق خسارات خشکسالی روی زمین باقی ماندند.

میزان خسارات خشکسالی به اراضی پلدختر به 100 درصد رسید

فرماندار پلدختر عصر سه شنبه در جلسه ستاد خشکسالی شهرستان پلدختر اظهار داشت: در این شهرستان سال گذشته 100 درصد عدم برداشت محصولات داشتیم به طوریکه میزان خسارت در بعضی از نقاط 100 درصد و در برخی نقاط شهرستان 99 درصد است.

فریدون رشیدی گفت: تاکنون 22 هزار تن گندم توسط کمیسیونها خریداری شده که نسبت به سال گذشته 16 هزارتن کاش یافته است.

وی یکی از مشکلات کشاورزان شهرستان پلدختر را بیمه محصولات کشاورزان عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه میزان خسارات وارده و تعیین شده به بخش کشاورزی از سوی بیمه به کشاورزان پرداخت نمی شود.

فرماندار پلدختر با بیان اینکه توقع و انتظار کشاورزان شهرستان تمدید تسهیلات کشاورزی است، افزود: بیمه کشاورزی در سال گذشته به خوبی عمل نکرده است.

دبی رودخانه کشکان کاهش یافت

وی کاهش آبهای سطحی را یکی دیگر از مشکلات بخش کشاورزی شهرستان پلدختر عنوان کرد و گفت: رودخانه مادیان رود از نظر جغرافیایی و اقتصادی یکی از مناطق آباد و سر سبز پلدختر است که مردم توانسته اند از آب آن استفاده کنند.

رشیدی افزود: رودخانه "کشکان" کم آب شده که با توجه به این موضوع با مشکل آب در بخش کشاورزی مواجه خواهیم شد.

وی از اختصاص 10 میلیارد ریال برای خرید موتور تلمبه کشاورزی در سطح شهرستان پلدختر خبر داد و گفت: اگر مسئولان در این زمینه حمایت نکنند شاهد خشک شدن باغات موجود در شهرستان خواهیم بود.

ایستگاههای پمپاژی که کشاورزان را منتظر گذاشته اند

وی گفت: در شهرستان پلدختر عملیات اجرایی چهار ایستگاه پمپاژ آب آغاز شده است که چنانچه در سال گذشته مورد بهره برداری قرار می گرفتند نگران آبرسانی به بخش کشاورزی نبودیم.

رشیدی افزود: ایستگاه پمپاژ "رنگین بان" در سال زراعی 90-89 83 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که در صورت بهره برداری 750 هزار هکتار اراضی را تحت پوشش قرار می دهد.

وی گفت: ایستگاه پمپاژ "بن بازه" چم مهر نیز دارای پیشرفت فیزیکی 75 درصد است که با بهره برداری از آن یک هزار و 250 هکتار اراضی زیر پوشش قرار می گیرند.

رشیدی افزود: ایستگاه پمپاژ "دشت واشیان " نیز که عملیات اجرایی آن سال 83 آغاز شده با وجود صرف 70 میلیارد ریال اعتبار هنوز به بهره برداری نرسیده که در صورت بهره برداری یکهزارو 500 هکتار اراضی شهرستان را تحت پوشش آبیاری قرار خواهد داد.

فرماندار پلدختر گفت: برای بهره برداری از این ایستگاه پمپاژ 100 میلیارد ریال دیگر مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه ایستگاه پمپاژ دشت جایدر نیز در سال 88 آغاز شده ولی همچنان به بهره بردای نرسیده است، گفت: در صورت بهره بردای از این پروژه 255 هکتار از زمینهای زراعی منطقه زیر پوشش خواهد رفت.

فاجعه بزرگ خسارات و تبعات خشکسالی

مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان با بیان اینکه معضل کم آبی نه تنها لرستان، بلکه کل کشور را در بر گرفته است، اظهار داشت: در سال گذشته هم استان لرستان و هم شهرستان پلدختر با کمبود نزولات آسمانی مواجه شده است که فاجعه بزرگی محسوب می شود.

رضا آریایی با بیا اینکه امروز پدیده گرد و غبار ناشی از کم بارشی است، گفت: میزان و زمان و همچنین نوع بارندگیها تغییر کرده و از برف به باران تبدیل شده است که با استمرار این روند در سال های آینده این وضعیت بدتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: در سال گذشته در دریاچه "کیو" خرم آباد چهار و نیم ماه آب داشته ایم ولی به 2.5ماه تقلیل پیدا کرده است که ما باید به دنبال بهبود شرایط باشیم.

آریایی اعتبارات اختصاص یافته به بخش خشکسالی را ناکافی دانست و گفت: این اعتبار ناچیز می بایست در اولویت های اساسی اختصاص یابد که به هیچ وجه پاسخگو نیست و پروژه های مورد نظر ناتمام می ماند.

مشکل آب شرب در پلدختر جدی است

مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان گفت: در بحث تامین آب شرب روستائیان بحث مهم و جدی است که از هم اکنون باید برای تابستان آینده برنامه ریزی کرد.

وی افزود: ما در بحث کمک به شهرستان پلدختر در زمینه خسارت وارده به کشاورزان در خشکسالی حمایت خواهیم کرد چرا که مشکل در این شهرستان خیلی جدی است.

آریایی همچنین از بیمه کشاورزی انتقاد کرد و گفت: صندوق بیمه محصولات کشاورزی عملکرد مناسبی ندارد و بعضی از قسمت های آن نیازمند اصلاح است زیرا کسانی که در بیمه مشغول فعالیت هستند با تجربه نیستند.

وی افزود: دیر پرداخت کردن خسارت کشاورزی توسط بیمه از مشکلات جدی این قشر زحمتکش است.

باغات انجیر تشنه اند

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان نیز با اشاره به مخاطرات خشکسالی برای باغات انجیر پلدختر گفت: انجیر سیاه استان لرستان در کشور مقام نخست را دارا است به طوریکه 34 درصد انجیر کشور در استان تولید می شود.

بهروز بهاروند افزود: متاسفانه کمبود آب در منطقه زیودار موجب ایجاد مشکل جدی برای باغات انجیر شده است.

وی ادامه داد: چنانچه اعتباری ستاد حوادث استان به این امر اختصاص دهد مشکل باغداران منطقه حل خواهد شد و در غیر این صورت استمرار این روند باعث مشکلاتی برای باغداران منطقه خواهد شد.

کد خبر 1625438

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha